|
Hvidbalancen er særlig vigtig for fotografen, når det drejer sig om digital fotografi. Desværre er det ofte kilden til billeder med ukorrekt eller decideret dårlig farvegengivelse.
Naturlige farver - herunder korrekt og konsistent gengivelse hudtoner - er altafgørende for det professionelle portræt.
Der ses alt for mange tilfælde, hvor billederne enten er for kolde - dvs. blålige i tonen - eller for varme - dvs. rødlige i tonen.
I filmtiden var hvidbalancen ikke noget problem: en films 'hvidbalance' var givet, og man valgte film efter hvilken type billeder man ønskede.
I den digitale tidsalder ved kameraet imidlertid ikke, hvad korrekt farve er. Det kan 'gætte', men fotografen kan hjælpe kameraet ved at skyde et gråkort og derefter bruge dette til at neutralisere hvidbalancen. |
I kontrollerede omgivelser (dvs. i studiet) kan man erfaringsmæssigt finde frem til den optimale hvidbalance. Det er naturligvis betinget af studiets lamper er konsistente i farvetemperatur, hvilket ofte ikke er tilfældet med billligere flashlamper.
Ved udendørsoptagelser er eller kan udsvingene i farvetemperaturen være meget store afhængig af årstid, tid på dagen og vejrforhold.
Alt forhold, der stiller store krav til fotografens evne til at hvidbalancere billeder taget under skiftende forhold.
Nedenstående 2 eksempler viser samme billeder ved forskellige temperaturer målt i kelvin-grader.
Billederne til venstre er for kolde, og omvendt er billederne til højre for varme.
I midten ses en neutral hvidbalance (under de givne forhold), hvilket giver en naturlig gengivelse af hudtonerne uden farvestik. |
![]() |
| For kold | Neutral farvegengivelse | For varm |
![]() |
![]() |
![]() |
| Kelvin 3550 |
Kelvin 4680 |
Kelvin 5700 |
![]() |
![]() |
![]() |
| Kelvin 3900 |
Kelvin 4680 |
Kelvin 5600 |
Frederiks Allé 116 | 8000 Aarhus C