|
Eksempel 1
Ovenstående billede viser et fotografi med glas og fysisk passepartout af 2 mm syrefrit karton.
Kartonen er typisk hvid, æggeskalsfarvet eller sort. Der findes også varianter hvidt passepartout med sort kerne og sort passepartout med hvid kerne.
Man kan også til særlige kunstbilleder anvender dobbeltpassepartout for at skabe en synlig større dybde.
Hvis man gerne vil have passepartout, men ikke ønsker glas, tilbyder vi malede passepartout, som det der vises på det store billede øverst til venstre. Dette passepartout er hele 5 mm (mod normalt 1,5 eller 2 mm), og giver en fantastisk reliefvirkning.
Eksempel 2
Ovenstående billede viser et eksempel på det, som vi kalder fotografisk passepartout.
|
Da vores billeder er lamineret er der for så vidt ikke behov for glas. Glas - uanset om det er refleksfrit eller klart - nedsætter billedets 'klarhed'
I stedet for anvende et fysisk passepartout, hvor selve passepartoutkartonen er udsat og derfor skal beskyttes med glas, laver vi et billede med en hvid kant rundt om selve fotografiet.
Dette hvide område er en del af selve forstørrelsen og lamineres følgeligt, hvorfor glas ikke er nødvendigt.
Eksempel 3
Ovenstående billede 3a/b er et eksempel uden passepartout.
Det vil sige at billedet går helt ud til rammens kant. Der er således i dette tilfælde ikke behov for glasset, da billedet er beskyttet med laminat. |
For og imod passepartout
Afhængig af motiv er det i vidt omfang en smagssag om et fotografi bør forsynes med passepartout.
Et argument for passepartoutet er at det skaber sammenhæng og ro, især hvis man har en serie billeder med skiftende udtryk og/eller størrelse, hvor man så kan vælge en ramme med samme mål forsynet med passepartout med forskellige hulmål afhængig af det enkelt motiv.
Ved mindre billeder - f.eks. til ældre mennesker, der skal have plads til mange billeder - gør passepartout det samlede billedmål større og tager derfor mere plads. I sådanne tilfælde kan passepartoutet med rimelighed undværes. |
Frederiks Allé 116 | 8000 Aarhus C